A Herendi porcelán és a sport

Herendi and the sport

Beszélgetés Dr. Simon Attila vezérigazgatóval a közel két évszázados Herendi Porcelánmanufaktúra sikeres működéséről, a jelenen átívelő múlt és jövő összekapcsolódásáról, a Herendi közösség hordozta értékekről

Nagyon sok helyen találkozhatunk a Herendi Porcelánmanufaktúra nevével, számos gazdasági fórumon emlegetik példaként az elmúlt évek szép gazdasági sikereit, de emellett sport, kulturális, művészeti események állandó szereplője is Herend. Melyek egy közel két évszázados Manufaktúra működésének ma is aktuális sarokpillérei?

Dr. Simon Attila:

Gyakran teszik fel a kérdést, mi a Herendi porcelán sikerének a titka? Mi pedig mindig hangsúlyozzuk, hogy a kérdésre nem lehet egyetlen szóval válaszolni, sok-sok tényező együttes hatása kellett, és kell ma is ahhoz, hogy a Herendi porcelán a kiváló minőség és elegancia szimbólumává váljon, amelyet birtokunkban tudni érték és kiváltság.

Először is kellettek a világkiállítási sikerek, amelyek a XIX. században kezdődtek (így: az 1851-es Londoni Világkiállítás, majd Bécsi, Párizsi, Szentpétervári Világkiállítások), és amely kiállítások sora napjainkban is folytatódik, így például 2007-ben a szentpétervári Cárszkoje Celo-ban, vagy 2008. évben a Genfi Ariana Múzeumban, vagy amire talán a legbüszkébbek vagyunk, 2009. évben a moszkvai Kreml-ben, ez utóbbi kiállításunk rangját és méltóságát mutatja, hogy soha egyetlen más magyar márkának még nem sikerült kiállítóként a Kreml falai közé bekerülnie. A következő, amellyel kitűnünk versenytársaink közül, az a rendkívül erős termékfejlesztési tevékenységünk.

Termékfejlesztésünkben kiemelt hangsúly fektetünk a stílusteremtő munkára, célunk, hogy ne mi kövessünk másokat, hanem mások kövessenek bennünket, próbáljuk az újabb generációknak újabb arcunkat megmutatni. Akik meglátogatnak bennünket Herenden, vagy betérnek boltjainkba, ők megtapasztalhatják, hogy Herend minden generációnak, és bármilyen művészeti stílust kedvelő embernek tud művészi porcelánt kínálni. Porcelánjainkba bele vannak zárva az alapanyagok titkos receptúrája is. Tudjuk, hogy a porcelán a kaolin, a földpát, és a kvarc házasításából áll elő, de, hogy ezek milyen arányt képviselnek a porcelánban, ez minden manufaktúra belső titka, így a Herendi Manufaktúra féltve őrzött titka is. Ez is sikerünk egyik meghatározó eleme, mint ahogy a Herendi minőség is.

Nálunk a minőség nem csak a termék minőségét jelenti, hisz az természetes, hogy csak első osztályú kiváló porcelán hagyhatja el a Manufaktúra kapuit, de jelenti folyamataink szabályozottságát, a Társaságon belüli rendet, rendezettséget, és tisztaságot, valamint a munkatársak közötti kapcsolat minőségét. Herend közel kétszáz (!) éve a kézműves hagyományok alapján készíti porcelán termékeit. Mi manufaktúra és nem gyár vagyunk, ahol kizárólag kézi technológiával készítjük porcelánjainkat. Porcelánjainkkal bejárjuk készítésüknek titokzatos útját a nyers masszától, a formázó kezeken és a kemencék tüzén át, egészen a festőecset lehelet könnyű érintéséig, így teremtve értéket és kényeztetést. Valljuk: a szépség kortalan és örök! Herend egyik fő erőssége az egyediség.

A herendi mesterekben generációról-generációra felhalmozott szaktudás, a manufaktúrabeli alkotó légkör, a leleményesség és a meg nem alkuvás, mind-mind együtt adják azokat az alapokat, amelyekre építve porcelánjaink megszületnek. És a Herendi siker legmeghatározóbb eleme a Herendi Porcelánmanufaktúra kiváló közösségében is keresendő, a kiváló szakemberek, kollégáim napi lelkiismeretes munkája, szakértelme elengedhetetlen a sikeres működéshez. Mindezek oda vezettek, hogy Társaságunk mára a világ legnagyobb porcelánmanufaktúrájává vált, ha a nyereséges működést, az exportpiacok számát (több, mint 50 ország), vagy a munkavállalói létszámot nézzük (közel 800 fő!), ez bátran állítható. A Herendi porcelán Magyarország arculatának meghatározó eleme, Társaságunk hivatalosan is használhatja a Hungarikum jelzőt a Herendi porcelán kapcsán.

A most felsorolt értékek azok, amelyek összekötik Herend múltját és jövőjét, ezek azok az értékek, amelyek a Herendi Porcelánmanufaktúra XIX. századtól XXI. századig átívelő közel két évszázada alatt semmit sem változtak.

A Herendi Porcelánmanufaktúra bravúrvázája, ami első helyezett lett a frankfurti Tableware International Awards Excellence 2018 pályázaton A Herendi Porcelánmanufaktúra bravúrvázája, ami első helyezett lett a frankfurti Tableware International Awards Excellence 2018 pályázaton

A Herendi márka több, mint ötven országban, a Föld minden lakott kontinensén ismert és elismert. Úgy tűnik, hogy egy tudatos márkaépítést folytatnak.

Dr. Simon Attila:

A Herendi Márka a kiváló minőség, az érték, a luxus, és az elegancia szimbóluma. Erre vigyázni kell! Nagyon nagy figyelmet fordítunk a Herendi márka építésére, ügyelni kell arra, nehogy elértéktelenedjen az elmúlt két évszázad alatt felépített Herendi márka. A Herendi Porcelánmanufaktúra 2001. év óta a Magyar Örökség része.

A Herendi Közösség munkájának elismerését mutatja az is, hogy a New-York-i székhelyű Luxury Institute 2006. évi felmérése szerint Herend volt a legkedveltebb luxus porcelánmárka az USA piacán. A megkérdezett amerikaiak 29 világhírű porcelánmárkát rangsoroltak olyan szempontok szerint, mint a folyamatosan kiváló minőség, egyediség és exkluzivitás, ebben Herend a „Luxury Brand Status Index” (LBSI) szerinti besorolás alapján látványosan nyert olyan luxus márkák előtt, mint a Cartier, a Tiffany & Co. és a Rosenthal.

Ugyancsak Herend tudatos nemzetközi márkaépítését igazolja, hogy 2011. évben a luxusipari vállalatokat tömörítő francia luxus szövetség, a Comité Colbert tagjai közé választotta Herendet. A közel száz luxusmárkát összefogó szervezet tagjai közül Herend az egyetlen magyar cég, amely tagja ennek a szövetségnek. Magyarországon 2012. évben a MagyarBrands felmérés szerint Herend volt a legkiválóbb hazai márka.

A 2013. év számunkra megtisztelő elismerése, hogy a Herendi porcelán Hungarikum lett! Ezek a nemzetközi és hazai elismerések Herend elmúlt évekbeli kiváló márkaépítési politikáját igazolják, amellyel a cég saját termékeire irányította a figyelmet a luxus fogyasztók körében. Világosan látjuk, hogy nagy múltunk ellenére ma is kemény nemzetközi verseny résztvevői vagyunk, de a márkaépítés terén kapott, előbb említett elismeréseink igazolják: PR és márkaépítési tevékenységünkkel nem szalasztjuk el, hogy termékeinkre irányítsuk a hazai és külföldi luxus fogyasztók figyelmet.

Legújabb büszkeségünk a Budapest, József nádor téren megnyílt Herendi Porcelán Palota, amely félezer négyzetméteren, három szintem és 20 ezer darabos Herendi porcelán kollekcióval hirdeti a Herendi Márka nagyságát!

Herendre jellemző, hogy tradíciói mellett folyamatosan keresi az újat, újabb és újabb alkotásaival a mai kor generációit is képes megszólítani. Úgy is mondhatjuk, hogy Herend egy olyan szép tölgyfa, amelynek gyökerei erősen kapaszkodnak a tradíciókban, ám lombkoronája minden évben friss hajtásokat hoz, újdonságai a jövőbe mutatnak. Lehet-e nap-nap után megújulni?

Dr. Simon Attila:

Nemcsak lehet, de kell is a folyamatos megújulás. Termékfejlesztési célunk, hogy a vevői igényeket kielégíteni képes és Herendet folyamatosan a hazai, valamint nemzetközi érdeklődés középpontjában tartani képes stílusteremtő termékfejlesztés történjen. A Herendi Porcelánmanufaktúra 16.000 különböző fehér formával és 4.000 különböző mintával rendelkezik. Ha ezeket a számokat összeszorozzuk, egy hatalmas, 64 milliós (!) termékválasztékot kapunk.

E hatalmas termékszám mellett, termékfejlesztésünkben napi egy új Herendi termék születik a Manufaktúra falai között. Négy szempontot tartunk szem előtt a termékfejlesztés során, nevezetesen: a gyárthatóság, az eladhatóság, a gazdaságosság és a művészi érték. Termékfejlesztési filozófiánk a Tradíció, Innováció, Progresszió gondolatiságban összegezhető, ennek a jegyében tudjuk a Manufaktúra évszázados értékeit a XXI. század világába átörökíteni, ezáltal termékeinket a jövő generációk számára is vonzóvá tenni.

Herend mindig élen járt, kereste, kutatta a kihívásokat, szinte a lehetetlent megkísértve, a porcelán mint anyag határait feszegetve készítette el különleges, egyedi alkotásait. Legyen az a legnagyobb átmérőjű dísztál (91 cm), a legmagasabb váza (209 cm), a legapróbb gyűszűcske (20 mm), a legtöbb darabból összeállított figurakompozíció (62 darab), vagy a több éven át készített bravúr vázánk. Herenden tisztelik a hagyományokat, s mind a mai napig képesek meghaladni a porcelánkészítés technológiai határait. Egyik bravúr darabunk egy monumentális díszkút, amely több, mint 170 cm magas, több mázsa súlyú. Ezt a bravúrdarabot pár éve mutattuk be Frankfurtban, bátran állíthatom, senki nem tud ehhez hasonló szépségű kézi készítésű porcelánt előállítani, a herendi kollégák szakértelmét dicséri.

Alapelvünk, hogy a termékfejlesztésünkben mások kövessenek bennünket, s ne mi kövessünk másokat! Az egyedi vevői igények kielégítése mellett a Herendi Porcelánmanufaktúra termékfejlesztési tevékenységének fontos része a stílusteremtő termékfejlesztési munka. Erre szolgálnak a Manufaktúra által meghirdetett ösztöndíjak, néhány évenkénti szimpóziumok, ezek egyben jelzésértékű felhívások is a mai kor művészeti társadalma felé, hogy a közel két évszázados élvonalbeli Manufaktúra nyitott a porcelánba átfordítható új, innovatív gondolatok iránt, és szeretné bevonni napi művészeti fejlesztési tevékenységébe belső iparművészei mellé a Manufaktúrán kívüli szellemi kapacitásokat is.

Meggyőződésünk, hogy Herend kapuinak időszakos megnyitása a porcelán-tervező iparművész szakma életben maradását segíti elő, ez egyben az egész hazai porcelán iparra nézve is pozitív hatással lesz. Örülök annak, hogy a Moholy ösztöndíjjal példaértékű együttműködése alakult ki Társaságunknak a Magyar Formatervezési Tanáccsal, illetve a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalával.

Az Ön vezetése alatt a Herendi Porcelánmanufaktúra egyre nagyobb szerepet játszik a sport, kulturális, művészeti közéletben is. Sorra nyílnak Herendi porcelán kulturális kiállítások, művészeti estek idehaza és külföldön egyaránt. Formula-1, táncverseny, golf, lovaspóló, díjugratás: a Herendi Porcelánmanufaktúra rendszeresen jelen van a neves sporteseményeken. Tudatos ez a szerepvállalás?

Dr. Simon Attila:

Feltétlenül! Van a Herendi Porcelán Múzeumunkban egy porcelán litofán képlap. Ezen egy virág látható, amelynek érett terméseit éppen felkapja a szél, és messze viszi. Jelképesen a Herendi Manufaktúra kulturális misszióját is szemlélteti ez az alkotás, nevezetesen a porcelán tárgyaink hordozta értékeket vigyük szerte a világban és idehaza, majd termékeny talajba kerülve gyökereztessük meg ezeket az értékeket. Kulturális missziónk jegyében mutatjuk meg a Herendi Porcelán hordozta nemzeti értéket idehaza és szerte a világban, örömmel tesszük ezt több milliós metropoliszokban és kisvárosokban egyaránt. Ez a misszió a Herendi Porcelánmanufaktúra definíciójából is következik, amely így hangzik:

A Herendi Porcelánmanufaktúra kultúra- és értékteremtő közösség, amelynek feladata, hogy megőrizze és átörökítse évszázados értékeit, ahol a szépség, az egyediség, a magas minőség a mindennapok része, ahol a közösség számára egyértelműen kijelölt út van: nevezetesen megőrizni a manufaktúrabeli értékeket és tisztességet, figyelni a tradíciókra, mindig a kézműves porcelánkészítés módját választani, folyamatosan megújulni, stílusteremtésben mások előtt járva meglepni a világot, és működésével biztosítani a Társaság és alkotó közössége, munkavállalói megélhetését és fejlődését! Bátran állíthatom, hogy Herend több, mint egy cégbíróságon bejegyzett gazdasági társaság, Társaságunk gazdasági-, szociális- és kulturális közösség egyben.

Mi herendiek feladatunknak tekintjük a hazai és európai értékek, ezen belül különösen a művészeti értékek ápolását, megőrzését, és jövő nemzedékek számára történő átörökítését. Nap-nap után a Manufaktúra közösségének célja, hogy alternatívát mutassunk a gyorséttermek papírtálcás világával szemben, tevékenységünkkel hirdetjük a porcelán, mint anyag örök létét, a kulturált humánum tárgyi környezetének természetes részét, dacolunk korunk kultúraváltozásának silány tárgyaival szemben.

A sport évezredek óta embereket, városokat, földrajzi régiókat köt össze és jelenít meg a jövő számára. Minden sport eseményhez szívesen kapcsolódunk, ha az értéket képvisel! A lovak szépsége két évszázados múltunkban számtalan művészünket érintette meg, sok gyönyörű lovas figuránk van. A lovassporton keresztül a Herendi márka hordozta szépséget, eleganciát és kényeztetést tudjuk közvetíteni. Büszkék vagyunk arra, hogy a verseny végén, az eredményhirdetéskor a gyönyörű lovak lovasai karjukkal a Herendi porcelánt emelik a legmagasabbra, így valójában minden versenyen Herend is győztes, egyben a siker részese lesz.

Herend, 2018. július 23.

Dr. Simon Attila
Dr. Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. vezérigazgatója

 

Comments are closed.

Enquire now

Give us a call or fill in the form below and we will contact you. We endeavor to answer all inquiries within 24 hours on business days.